Szkoła rekomendacje zakupy sprzęt oprogramowanie

Modernizuj szkołę z głową!

Eksperci Sieci Edukacji Cyfrowej KOMET@  stworzyli pakiet rekomendacji, zaleceń i wytycznych w zakresie transformacji cyfrowej szkół, adresowany do władz publicznych.

To bardzo potrzebny dokument, który może być wsparciem w planowaniu i realizacji cyfrowych inwestycji z wykorzystaniem środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) czy programów Fundusze Europejskich dla Rozwoju Cyfrowego (FERC).

Skorzystanie ze wskazówek zawartych w rekomendacjach pomoże podjąć świadome decyzje zakupowe i wpisać je w długofalowy plan transformacji cyfrowej szkół, którymi zarządzamy lub w których pracujemy. Wszystko po to, żeby zakupy sprzętu i oprogramowania nie były wynikiem spektakularnego pokazu możliwości-fajerwerków zaprezentowanych przez przedstawiciela handlowego, ale realnie służyły potrzebom uczniów i pełniły rolę „przezroczystych” narzędzi dydaktycznych w rękach nauczyciela.

Z rekomendacji dowiesz się między innymi:

  • czym jest transformacja cyfrowa szkoły,
  • jaką rolę powinno pełnić OSE,
  • jakie zadania mają władze publiczne w procesie transformacji cyfrowej,
  • jak dokonywać zakupu cyfrowych pomocy dydaktycznych,
  • czym są szkolne plany transformacji cyfrowej,
  • o rozwijaniu kompetencji kadr szkolnych, 
  • jakie są minimalne wymagania techniczne dla laptopów.

Podczas prac w  grupie redakcyjnej, wspólnie z Marcinem Wolskim skupiliśmy się na opracowaniu wytycznych dotyczących zakupu cyfrowych pomocy dydaktycznych i oprogramowania edukacyjnego. Pracując przez wiele lat jako edukatorzy dzieci i dorosłych w zakresie TIK mamy swoje ulubione, sprawdzone narzędzia i przestrzegamy kupujących przed zakupami „jednorazówek”. Wciąż śledzimy trendy rynkowe i testujemy nowy sprzęt i oprogramowanie.

Oprócz własnych doświadczeń szkoleniowych, bierzemy pod uwagę przydatność narzędzi w realizacji celów współczesnej edukacji –  kształcenia kompetencji kluczowych, w tym cyfrowych. Zawsze zastanawiamy się, czy sprzęt lub oprogramowanie pozwoli wykształcić wśród uczniów takie umiejętności jak: poszukiwanie i selekcję informacji w sieci, efektywną komunikację i współpracę w sieci, tworzenie kreatywnych treści cyfrowych oraz czy jest bezpieczny w użytkowaniu. Chcemy, by nauczyciele – jako mentorzy i przewodnicy po świecie analogowym i cyfrowym – dysponowali odpowiednimi pomocami dydaktycznymi, które można użyć zarówno podczas lekcji w klasie, wydarzenia tematycznego w sali gimnastycznej (😊) czy grze terenowej w okolicach szkoły.

Dobór narzędzi ma związek też z metodami pracy i stopniem zaawansowania w wykorzystywaniu cyfrowych pomocy podczas realizacji zadań. Inne zasoby są potrzebne nam na poziomie I czy II modelu SAMR, a zupełnie inne na wyższych.

Szkoła rekomendacje zakupy sprzęt oprogramowanie

Mamy świadomość, że bez zmiany metod pracy stosowanych przez nauczycieli, dostarczenie samych narzędzi cyfrowych nie zmieni stanu rzeczy. Nadal niezbędne jest wspieranie i motywowanie kadry w tym zakresie poprzez szkolenia umiejętności, konsultacje czy wyposażenie w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie jeszcze przed prowadzeniem zajęć z uczniami.

Wreszcie odpowiedni dobór narzędzi, które oferują rozbudowane funkcje, jednocześnie moją nowoczesny UX i UI oraz dają możliwość integracji z innymi narzędziami, w tym mediami społecznościowymi, może zachęcić uczniów do indywidualnej lub zespołowej pracy, twórczego działania i dzielenia się wynikami z innymi.

Szkoła rekomendacje zakupy sprzęt oprogramowanie

Szeroki wybór płatnych i bezpłatnych programów/ aplikacji mobilnych, a z drugiej strony zróżnicowana popularność w różnych częściach świata mogą spowodować u niektórych poczucie zagubienia. Poszukiwanie rzetelnych odpowiedzi w Internecie na temat parametrów i funkcjonalności oferowanych produktów nie jest łatwym zadaniem.

W ostatnich latach wspieraliśmy w decyzjach zakupowych zaprzyjaźnionych dyrektorów szkół. Wiemy, że każda wskazówka i możliwość konsultacji są dla nich kluczowe. Oto przykładowe pytania dotyczące sprzętu i oprogramowania, które nam zadawali:

Jakie narzędzia do pracy w chmurze wybrać? Co wdrożyć w naszej szkole?

Jaki sprzęt do wirtualnej rzeczywistości zakupić w projekcie?

Który model tablicy interaktywnej wybrać? Czy nie lepiej zainwestować w monitory interaktywne?

Jakie oprogramowanie pobrać/kupić, które będzie przydatne w pracy z uczniami podczas pracy zdalnej?

Czy można kupić program na zawsze, czy trzeba płacić abonament co miesiąc?

Jak tworzyć interaktywne ćwiczenia, które zaktywizują uczniów?

Jak przygotować atrakcyjne materiały promocyjne pod kątem naboru nowych uczniów?

Jakie programy umożliwiają wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?

i wiele innych…

Szkoła rekomendacje zakupy sprzęt oprogramowanie

Jeśli po zapoznaniu się z rekomendacjami, potrzebujesz dodatkowych konsultacji dotyczących sprzętu lub oprogramowania - służymy wsparciem.

Similar Posts