||

Interaktywne przewodniki – projekty młodzieżowe

Czy wiesz, że młodzież to prawdziwi pionierzy nowych technologii? Wymagający odbiorcy, aktywni uczestnicy, zdolni kreatorzy. Właśnie takie role przyjęli uczniowie szkoły podstawowej w Kazimierzu Dolnym w dwóch niezwykłych projektach realizowanych w ich miejscowości.

Pierwszym z nich była aplikacja “Mały Przewodnik po Kazimierzu Dolnym”, która zapoczątkowała innowacyjną formę współpracy pomiędzy trzema instytucjami: Muzeum Nadwiślańskim, Gminnym Zespołem Szkół w Kazimierzu Dolnym i Grupą Edukacja 3.0. Ten interaktywny przewodnik to doskonały przykład tego, jak dzięki współpracy z młodzieżą można połączyć zwiedzanie i odkrywanie z nowoczesną formą. Za pomocą aplikacji, dzieci i ich rodziny mogą zwiedzać miasto w atrakcyjny sposób, rozwiązywać tematyczne zadania i odkrywać mniej znane lokalizacje.

Ale to nie koniec! Skoro młodzi ludzie z takim zapałem i entuzjazmem zaangażowali się w pierwszy projekt, postanowiono pójść o krok dalej. Tak narodziła się aplikacja “Mały Przyrodnik. Przygoda w Kazimierzu Dolnym”. Tym razem młodzież wyruszyła na ścieżki lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, poznając tajemnice przyrody, krajobrazu, ludzi związanych z historią tych okolic, zwyczajów ludowych, legend i zabytków. A wszystko to pod okiem profesjonalnych pomysłodawczyń z Oddziału Przyrodniczego Muzeum Nadwiślańskiego, które nie tylko dbały o merytoryczną stronę projektu, ale także umożliwiły wykorzystanie nowoczesnych narzędzi pracy.

Te dwa projekty to dowód na to, jak dużą wartość przynosi partycypacja młodzieży w projektach edukacyjnych. Młodzi ludzie, tworząc i korzystając z aplikacji, uczą się i jednocześnie rozwijają swoje umiejętności, poznają swoje miejsce zamieszkania od zupełnie nowej strony, uczą się odpowiedzialności za środowisko i jego zasoby. To oni z dumą prezentują swoje lokalne dziedzictwo, a jednocześnie tworzą coś, co ma realny wpływ na ich społeczność.

Projekty te nie byłyby możliwe bez bliskiej współpracy trzech instytucji. Cenimy rolę, jaką odegrało Muzeum Nadwiślańskie, które z inicjatywy stworzyło przestrzeń do współpracy i podjęło decyzję o użyciu nowoczesnych form pracy. Szkoła – zapewniła współpracę z młodymi i kreatywnymi twórcami, Edukacja 3.0 zapewniła technologiczne wsparcie i umożliwiła realizację pomysłów w formie aplikacji.

Aplikacje zdobyły uznanie nie tylko użytkowników, ale również ekspertów z branży. Projekt “mały Przyrodnik. Przygoda w Kazimierzu Dolnym” został laureatem III edycji konkursu „Odkryj swój skarb!” organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury.

Filmik prezentujący informacje o projekcie “Mały Przewodnik po Kazimierzu Dolnym” oraz przegląd możliwości aplikacji.

“Zainspirowały nas potrzeby i pomysły uczniów miejscowej szkoły podstawowej. W poszukiwaniu nowych form komunikacji z młodym pokoleniem doszliśmy do wniosku, że muzeum nie może być żywą skamieliną i powinno używać nowoczesnych form pracy i środków przekazu. Stało się to szczególnie istotne obecnie – kiedy nasz kraj dotknęła pandemia koronawirusa i możliwości bezpośredniej edukacji przyrodniczej, zarówno w muzeum, jak i w terenie, zostały bardzo ograniczone. W 2019 roku wspólnie z młodzieżą stworzyliśmy aplikację Mały przewodnik po Kazimierzu Dolnym. Wtedy się okazało, że dzieciaki znają mnóstwo niesamowitych miejsc w okolicy i że przyroda je fascynuje. Szkoda było nie wykorzystać takiego potencjału. Dlatego postanowiliśmy zrealizować nowy projekt, z aplikacją przyrodniczą Mały przyrodnik. Przygoda w Kazimierzu Dolnym.”

 Joanna Szkuat, Oddział Przyrodniczy MNKD

Filmik prezentujący informacje o projekcie “Mały Przyrodnik. Przygoda w Kazimierzu Dolnym” oraz przegląd możliwości aplikacji.

Wybrane etapy realizacji projektów: “Mały Przewodnik po Kazimierzu Dolnym” oraz “Mały Przyrodnik. Przygoda w Kazimierzu Dolnym”:

  • Identifikacja potrzeb i pomysłów – dzięki współpracy z uczniami zrozumieliśmy,  jakie produkty muzeum mogą lepiej zaspokoić potrzeby młodego pokolenia.
  • Planowanie – na podstawie sugestii młodzieży oraz kosnultując z pracownikami merytorycznymi stworzono zarys tras i dodatkowych ścieżek do odkrycia.
  • Weryfikacja pomysłów – zwiady terenowe prowadzone przez zespoł projektowy w celu sprawdzenia i dostosowania planowanych tras.
  • Tworzenie treści – tworzenie opisów i zadań do poszczególnych punktów tras oraz nagranie laktorki (m.in. spośród uczestników projektu wybrano uczennicę, która użyczyła głosu głównej bohaterce)
  • Testowanie -Po stworzeniu zawartości, aplikacja była testowana wielokrotnie, aby zapewnić jej poprawne działanie i użyteczność dla użytkowników końcowych.
  • Publikacja – umieszczenie aplikacji w sklepie Google Play (każdy może pobrać za darmo).
  • Promocja – szereg działań promocyjnych, w tym konkursy w mediach społecznościowych oraz wystąpienia promocyjne podczas wydarzeń ogólnopolskich.
  • Ewaluacja – analiza wyników projektu oraz zbieranie opinii użytkowników.

Plakat powstał na potrzeby XI Ogólnopolskiej Giełdy Projektów! organizowanej przez Narodowe Centrum Kultury i został zaprezentowany podczas sesji posterowej.

Dziękujemy Ali, Jaśkowi, Kamili, Karolowi, Krzyśkowi, Leonowi, Lenie, Maćkowi, Małgosi, Marcie, Marysi, Milenie, Natalii, Szymonowi, Weronice, Zuzi za udział w projekcie, entuzjazm i pomoc w wyborze najciekawszych miejsc w Kazimierzu.

Aplikacje powstały dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.

Dowiedz się więcej na temat aplikacji

Mały Przewodnik po Kazimierzu Dolnym

Mały Przyrodnik. Przygoda w Kazimierzu Dolnym

Podobne wpisy