Uczeń w kryzysie – wyniki badań 2021
Kryzys psychiczny na skutek COVID – 19 – objawy wśród uczniów i czynniki chroniące.
Autorzy: dr Wiesław Poleszak, dr Grzegorz Kata
Liczne doniesienia medialne oraz raporty i analizy naukowe wskazują na istotne zmiany, jakie pandemia COVID-19 niesie dla funkcjonowania psychicznego osób w różnym wieku. Mowa m.in. o przedłużającym się stanie kryzysowym, kolejnych falach pandemii, które są sprawdzianem dla zasobów chroniących przed stresem. Nienaturalność obecnej sytuacji sprawia, że wiele osób jest narażonych na wyczerpanie zasobów chroniących i doświadcza objawów kryzysu psychicznego.
W tym kontekście postanowiliśmy zrealizować badania, których głównym celem było określenie skutków pandemii dla funkcjonowania psychospołecznego uczniów, objawów kryzysu obserwowanych u uczniów oraz czynników przed nim chroniących.
Badania prowadzono w okresie trwającej pandemii – przed wakacjami 2021 (maj i czerwiec) oraz po okresie przerwy (wrzesień). Ich zasięgiem objęliśmy wszystkie etapy edukacyjne. Większość wyników jest w opracowaniu.
Dotyczyć ich będzie nadchodzący webinar, na którym wskazane zostaną także kierunki wspierania uczniów i środowisk szkolnych.
W tym artykule przedstawiamy kilka najważniejszych wniosków, które dotyczą jednej z badanych grup – uczniów szkół średnich.
Wyniki pochodzą z badania 974 uczniów ze szkół średnich z losowo wybranych rejonów i szkół. W grupie tej 56,3% to uczennice a 43,7% uczniowie. Badani reprezentują szkoły branżowe (7,2%), technika (23%) oraz licea (69,8%).
Wychodząc z okresu nauki zdalnej i wracając w większości placówek do trybu stacjonarnego, młodzież deklarowała nasilanie nerwowości, braku motywacji, smutku. Barierą w powrocie do sprawnego funkcjonowania są także trudności z koncentracją uwagi i snem. To tylko wybrane objawy, które dotyczą ponad 1/3 uczniów.
W celu wyróżnienia czynników chroniących, które potencjalnie wspierają uczniów w radzeniu sobie z sytuacją obecnego kryzysu dokonano porównania dwóch skrajnych grup. Grupy uczniów doświadczających silnego kryzysu oraz grupy bez lub ze słabym nasileniem objawów. Porównywane zmienne to te obszary funkcjonowania psychospołecznego, których wzmacnianie i rozwój, zwiększają szansę uczniów na konstruktywne radzenie sobie z ryzykiem wynikającym z pandemii. W pełnym badaniu lista zmiennych jest szersza. Tutaj przedstawiamy wybrane z nich, zapraszając jednocześnie na nadchodzące wydarzenia i kolejne publikacje.
Wybrane czynniki chroniące umieszczono na poniższej grafice.
Uczniowie, którzy nie doświadczyli lub doświadczyli niewiele objawów kryzysu psychicznego, to osoby zdecydowanie bardziej zadowolone z warunków, w jakich działają, samego siebie, rodziny, szkoły i grupy rówieśniczej. Niska samoocena jest z kolei czynnikiem towarzyszącym silnemu poziomowi objawów kryzysu.
Kolejny istotne źródło wsparcia to relacje z rodzicami. Młodzież obserwująca u siebie niewiele negatywnych skutków pandemii posiada więcej doświadczeń wspólnego czasu z rodzicami, wspólnych zajęć i aktywności. Niezwykle istotne jest także wsparcie otrzymywane od rówieśników. Lepiej radzą sobie uczniowie, którzy mogą liczyć na kolegów i koleżanki w zakresie troski, zainteresowania, okazji do wspólnych rozmów i zajęć. Czynnikiem o charakterze chroniącym jest także pozytywna postawa wobec szkoły, klasy i obowiązków związanych z nauką. Zaangażowanie w aktywność szkolną ułatwia radzenie sobie.
Przywołane dane, stanowiące element szerszego projektu badawczego, wskazują na obszary, w których nasze – wychowawców, edukatorów, specjalistów a przede wszystkim rodziców – działania mogą wzmocnić nastoletnią młodzież w pokonywaniu trudności wynikających z trwającej pandemii COVID-19. Zapraszamy do śledzenia newslettera i webinarów, aby szerzej zapoznać się z wiedzą na temat funkcjonowania uczniów w okresie pandemii.
Więcej informacji na temat naszych badań oraz wskazówki dotyczące wsparcia uczniów w okresie pandemii znajdziecie Państwo na webinarze, który odbędzie się 17 listopada 2021 r.
Zapraszamy na spotkanie online, które poprowadzi dr Wiesław Poleszak.