||

Myśl jak programista. Narzędzia pomagające ćwiczyć umiejętności w programowaniu

Artykuł ukazał się w numerze 2/2020 (04) czasopisma „Programista Junior

Jeżeli podjęliście się nauki programowania – albo już programujecie – pewnie często
po kilku dłuższych chwilach nad kodem lub jakimś złożonym problemem macie ochotę
na moment się oderwać. Czasami po prostu trzeba sobie zrobić przerwę, aby podejść do
rozwiązywania problemu ze „świeżą głową”. Pomysłów na takie rozluźnienie jest dużo.
Chciałbym zaproponować wam zabawę związaną z programowaniem i przedstawić narzędzia, które także dla mnie są miłą rozrywką.

Na początek trzy propozycje z Francji. Odwiedzając stronę http://toxicode.fr/, znajdziemy kilka fajnych narzędzi, których bardzo często używam na prowadzonych przeze mnie zajęciach.

COMPUTE IT

COMPUTE IT po polsku!

(aktualizacja z 1 października 2021 r.)

Mamy to!

Po prawie roku współpracy z Toxicode udało się nam doprowadzić do końca projekt tłumaczenia COMPUTE IT.

Szczególnie w przypadku młodszych dzieci skorzystanie z języka polskiego, może być dużym ułatwieniem podczas prowadzenia zajęć.

Domyślnie po wejściu na stronę https://compute-it.toxicode.fr/ otrzymujemy wersję po polsku. Jeśli coś pójdzie nie tak z tłumaczeniem, skorzystajcie z  https://compute-it.toxicode.fr?lang=pl

Długo debatowaliśmy nad tłumaczeniami na język polski instrukcji takich jak: “if”, “else” itp., dlatego też, jeśli ktoś z Was woli je w wersji oryginalnej,  stworzyliśmy jeszcze jedną wersję dostępną pod adresem: https://compute-it.toxicode.fr/?codeLang=english-pseudo-code

Jeśli potrzebujecie wersji po angielsku, wystarczy skorzystać z adresu: https://compute-it.toxicode.fr/?lang=en 

Miłego korzystania:)

COMPUTE IT to jedna z prostszych gier na stronie, podczas której zmieniamy rolę i to  my stajemy się komputerem. Naszym zadaniem jest odczytywanie programów i ich wykonywanie. Zabawa polega na wykonywaniu poleceń zapisanych prostym językiem programowania. Polecenia te bazują na bardzo podstawowych konstrukcjach programistycznych. Znajdziemy w nich instrukcje poruszające kropkę, pętle, instrukcje warunkowe, funkcje czy rekurencje. W czasie zabawy ćwiczymy logiczne myślenie, unikamy pułapek zastawionych w kodzie, sprawdzamy czy czytamy dokładnie polecenia, rozumiemy zapisany kod. 

Zrzut ekranu ze strony internetowej ComputeIT
Ilustracja 1. Etap 2 i pierwsza pułapka dla naszego mózgu, gdzie kolory mają nas zmylić

Stawiane przed nami zadnia bardzo czytelnie obrazują działanie zapisanego kodu, jeżeli mamy problem ze zrozumieniem na przykład zagnieżdżonych pętli. Sterowanie w grze odbywa się za pomocą strzałek, a cała gra składa się z 58 poziomów. Na pierwszy rzut oka gra może wydać się nieciekawa i prosta, nic bardziej mylnego bardzo wciąga i czasem trzeba powtórzyć poziom parę razy.

Zrzut ekranu z aplikacji ComputeIT
Ilustracja 2. Im więcej pokonamy poziomów, tym robi się coraz bardziej kolorowo i ciekawie

Little Dot Adventure

Zrzut ekranu z aplikacji Little Dot Adventure
Ilustracja 3. Karty z poleceniami potrzebne do wykonania zadania

Druga gra twórców z Toxicode jest podobna do ComputeIT, z tym że tutaj z dostępnych kart z poleceniami wybieramy te, które pozwolą naszej kropce dotrzeć do pomarańczowego pola. Musimy przeanalizować dostępne polecenia na kartach i ułożyć je w odpowiedniej kolejności. Musimy miec na uwadze, że nie zawsze wszystkie karty są nam w danej chwili potrzebne do ukończenia poziomów. Zakres używanych poleceń jest bardzo podobny do wymienionej wcześniej gry.

Silent Teacher

Ilustracja 4. Silent Teacher - podstawowe poziomy zaczynają się od najprostszych działań matematycznych

Trzecia gra pod nazwą Silent Teacher to zagadki programistyczne na trochę wyższym poziomie. Gra polega na rozwiązywaniu wyświetlonych zadań. Składa się z białych pół z zadaniami i pola odpowiedz, gdzie po podaniu prawidłowej odpowiedzi, wyświetla się kolejne zdanie. Zabawa zaczyna się prosto i na początku nie stanowi większego wyzwania, jednak po przejściu zadań z danej tematyki pojawiają się coraz trudniejsze zagadnienia.

Zawarte w grze ćwiczenia pozwalają nam zrozumieć najczęściej występujące konstrukcję programistyczne, ćwiczą zrozumienie kodu a przede wszystkim pokazują najczęściej popełniane błędy przez poczatkujących programistów. Pokonanie wszystkich poziomów wymaga skupienia i unikania zastawionych przez twórców pułapek związanych na przykład ze sposobem zapisów łańcuchów znaków.

Zrzut ekranu z aplikacji Silent Teacher
Ilustracja 5. Prosta pułapka zastawiona przez twórców zadań

W czasie naszej przygody będziemy zajmować się różnymi zagadnieniami związanymi ze zmiennymi oraz operacjami na nich wykonywanych. W szczególności będą to operacje podstawienia, porównania, nadpisywania oraz różnice w operacjach na łańcuchach znaków i liczb. Ponadto program pomoże zrozumieć funkcje i ich parametry oraz wartości jakie zwracają a także tablice, biorąc pod  uwagę ich długość, numerację elementów, instrukcje warunkowe oraz sposoby ich stosowania.

Zrzut ekranu z aplikacji Silent Teacher
Ilustracja 6. Ćwiczenie sprawdzające, czy rozumiemy działanie instrukcji warunkowych

Warto wiedzieć

Na stronie Toxicode znajdziemy jeszcze dwa narzędzia do nauki programowania. Możemy z nich skorzystać, bezpłatnie wybierając opcję „play without explanations”. Jak sama nazwa wskazuje, jest to opcja bez możliwości korzystania ze wskazówek.

Code n Slash

Zrzut ekranu z aplikacji Code n Slash

Gra, w której możemy tworzyć poziomy, pokoje stylizowane na lochy, programować zachowanie wrogów kodu, uruchamiać różne pułapki i premie. Po utworzeniu poziomu możemy go
rozegrać.

Utopian Architect

Zrzut ekranu z aplikacji Utopian Architect

Tym narzędziem zaprogramujemy robota budowlanego, który może przenosić i upuszczać różne bloki materiałów (piasek, cegła, szkło, drewno…), a następnie tworzyć z nich budynki i elementy krajobrazów.

Elevator Saga

Zrzut ekranu z aplikacji Elevator Saga
Instrukcja 7. Elevator Saga - pierwsze wyzwanie, jedna winda i trzy piętra

Powyższy tytuł nie ma jakiejś super grafiki, ale i tak potrafi zapewnić rozrywkę na wiele godzin. Gra, oparta o język JavaScript, jest prostą symulacją windy w budynku i działa w przeglądarce. Nasze zadanie będzie polegać na modyfikowaniu programu w taki sposób, by winda zaczęła się poruszać pomiędzy poszczególnymi piętrami i w określonym limicie czasu przewiozła wyznaczoną liczbę pasażerów. Gra składa się z kilku etapów. Z czasem zadania stają się coraz bardziej skomplikowane i wymagają dużo logicznego myślenia, szczególnie gdy wzrasta liczba wind oraz pięter.

Wszystkie zrzuty ekranu użyte w artykule pochodzą ze strony: http://www.toxicode.fr/ oraz https://play.elevatorsaga.com

Podobne wpisy